onsdag 7 januari 2015

PATIENTBERÄTTELSER

... informationen är tagen från Magda Gads artikel "Två miljoner våldtagna i krigets Kongo".

Källor:
Läkartidningen (2013;110:CEES)
Läkartidningen.se (2013-08-08)
uppdaterad 2013-08-12

KVINNA, 17:
"En man kom till mitt hus och sa att han ville ha sex med mig. Jag sa nej. Då våldtog han míg. Jag berättade det inte för någon. När det började synas att jag var gravid, kastade mina föräldrar ut mig. De sa att de aldrig ville se  mig mer, att de inte brydde sig om vad som hände med mig, att de inte brydde sig att jag dog. Jag levde på gatan medan magen växte. Någon sa att jag kan föda på Panzi. Jag vet inte vad som ska hända med mig nu. Jag skulle vilja bli sjuksköterska men jag kan inte gå i skolan för jag måste ta hand om min son. Jag ska försöka att älska honom."

KVINNA, 44:
"Beväpnade män intog min by för fem år sedan. De slet ut alla från husen och bakband oss på torget. Sedan tände de eldar och värmde plast som de smälte fast på våra kroppar. De gick också runt och skar i folk. Min  man och mina två barn högg de i bitar med machetes. Mig stack de med knivar överallt och så våldtog de mig. Jag vet inte hur många de var. Efter fem tappade jag medvetandet. För två månader sedan blev jag våldtagen igen när jag letade mat på fältet. Sedan dess går jag med krycka och kissar blod. Jag klarar inte av att vara bland folk och sitter mest inne. Jag vågar inte gå ut på fältet heller. Så fort jag inte sysselsätter mig med något får jag upp hemska bilder framför ögonen. Bilder av hur de högg sönder mina barn. Det känns ofta som att jag ska få en hjärtattack."

KVINNA, 22:
"Jag var i skogen och hämtade träkol. Sju män med vapen skrek att jag skulle lägga ifrån mig säcken och lägga mig på marken. Jag förstod att jag skulle bli våldtagen så jag vägrade. Då tog en av männen fram en kniv och skar i mina bröst. Sedan gav de sig på mig. En efter en. Efteråt blev jag hittad på vägen. När jag kom tillbaka till min by lämnade min man mig. De andra männen i byn sa att han inte kan vara med en kvinna som blivit våldtagen, med ett barn som inte är hans. När jag blir utskriven från Panzi vet jag inte vart jag ska ta vägen. Jag är föräldralös, jag har inga syskon. Jag kan inte känna någon lycka. Jag kan lika gärna dö."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar